MSS: Signálníček a Semafor

Motivační systém SEMAFOR aneb zelená pro všechny děti ve třídě

Představte si ucelený soubor nástrojů, které mají pomoci dětem začlenit se do prostředí třídy mateřské školy či dětské skupiny. Motivační systém SEMAFOR tvoří několik na sebe navazujících kroků, dnes bychom Vám chtěli představit první dva – Signálníček a Semafor. 

Signálníček je motivačně-komunikační, zábavný zápisník. Je to pomůcka určená pro podporu dětí s obtížemi v komunikačních, sociálních a emočních dovednostech. Přínosný je tak např. u dětí, které nemluví, které jsou nadměrně bázlivé anebo u dětí s odlišným mateřským jazykem. Signálníček funguje na základě vzájemné spolupráce dítěte, školky/dětské skupiny a rodiny. Do Signálníčku zaznamenáváme denní zážitky a prožitky dítěte, ty ve školce/dětské skupině i ty doma, o víkendu, ve volném čase, což nám poskytuje podněty pro další interakci a komunikaci s dítětem. Když např. paní učitelka ví, že má dítě doma pejska a v Signálníčku si přečte, že si včera užili pěknou procházku, může skrze toto emočně pozitivní téma snáz získat pozornost dítěte a na to pak navázat další aktivity.      

Signálníček je základní podpůrný nástroj, který slouží jako prostředek pro zlepšení komunikace a spolupráce mezi všemi, kdo se podílejí na výchově a rozvoji dítěte. Umožní nám lépe poznat dítě a jeho vnitřní nastavení. Dítě je v tomto procesu aktivním účastníkem, je pozitivně motivováno pro adaptaci, začlenění a komunikaci. Učitelka, asistent pedagoga, pečující osoba anebo rodič s dítětem postupně probírají aktuální zápisy v Signálníčku a dítě je následně potvrzuje razítkem. Skrze hodnotící razítko si dítě osvojuje pravidelný návyk, zapojuje se do režimu, je aktivním účastníkem výchovně-vzdělávacího procesu. Tento proces krok za krokem vede skrze pozitivní motivaci k pozitivním změnám v chování, dovednostech a schopnostech dítěte. 

Ve výsledku pomáhá Signálníček dítěti lépe se zapojit do kolektivu třídy a rozvíjet pozitivní návyky. Zaměřujeme se na oblasti, které je potřeba posílit a podporujeme celkový rozvoj dítěte. 

Součástí Signálníčku je karta přání, která podporuje pozitivní motivaci.  

Dalším možným stupněm podpory dítěte je Semafor. Komplexní motivační systém, který se soustředí na seberozvoj, sebekontrolu a sebereflexi, a současně předchází rozvoji nežádoucího chování a nedostatkům v rozvoji předškolních dovedností. Zatímco při práci se Signálníčkem poznáváme dítě a společně pracujeme na jeho adaptaci na předškolní prostředí, Semafor představuje výchovně-vzdělávací nástroj, kde je hlavním aktérem právě dítě. 

A jak to celé funguje?

Semafor je každodenní proces, ve kterém se dítě učí hodnotit své výkony v řízených i neřízených činnostech. Pomocí základních barev semaforu dítě samo s podporou dospělého (pedagoga, asistenta, pečující osoby či rodiče) vyhodnocuje svou pozornost, interakci s okolím, sebeovládání a vytrvalost. Pedagogický pracovník, pečující osoba nebo rodič stručně zapíší, o jakou činnost šlo a jak ji dítě zvládlo. Dítě samo barevně hodnotí svůj přístup a postoj a následně komunikuje s dospělými o svém výkonu. Tento proces učí děti vnímat sebe sama, mírnit negativní projevy, spolupracovat s okolím, nacházet vnitřní klid a plnit úkoly a povinnosti. Cílem není poukazovat na negativní projevy, ale dítě pozitivně motivovat.
 
Semafor je navržen tak, aby reagoval na specifické potřeby podpory dítěte. Prvotních pozitivních změn v chování a přístupu dítěte si lze často všimnout již v průběhu prvního měsíce používání. Semafor se využívá v průběhu celého školního roku, poskytuje intenzivní a širokou podporu pro dosažení schopností, dovedností a návyků, které jsou nezbytné pro úspěšné zvládnutí klíčových kompetencí.

Nedílnou součástí motivačního systému Semafor jsou kromě Signálníčku a Semaforu také metodické vedení a soubor dílčích pedagogických nástrojů. Tyto dílčí části Vám jednotlivě a podrobně představíme v samostatných videolekcích.

Informační video si můžete pustit na našem YouTube zde: